Checklist aanleveren content
Een handige checklist voor het aanleveren van eigen tekst, afbeeldingen, logo enz.
Je verhaal
Graag horen wij meer over jou en je bedrijf. Bijvoorbeeld over welke diensten of producten biedt jouw bedrijf aan en wie zijn je klanten en waarom zouden klanten voor jouw bedrijf kiezen?
We horen graag meer over jouw achtergrond, expertise en wat jouw bedrijf uniek maakt in de markt. Het is van belang om te benadrukken welke waarde jouw bedrijf heeft voor klanten. Door duidelijk te communiceren over de voordelen die jouw bedrijf kan bieden, zal het voor potentiële klanten makkelijker zijn om een weloverwogen beslissing te maken.
Domeinnaam
Indien je nog geen domein hebt geregistreerd, is het verstandig om eerst te controleren of de gewenste domeinnaam nog beschikbaar is. Via de website www.sidn.nl kun je dit nagaan. Wanneer je een beschikbare domeinnaam hebt gevonden, kun je deze aan ons doorgeven en zorgen wij voor de registratie ervan.
Heb je reeds een domein geregistreerd? Dan kun je je domeinnaam verhuizen door ons de ‘verhuiscode’ per e-mail toesturen. De verhuiscode kun je opvragen bij je huidige hostingprovider.
Identiteit
De identiteit van je website wordt bepaald door de domeinnaam die in de adresbalk wordt getoond en eventueel een ondertitel of slogan waarmee het doel van je concept wordt omschreven.
Voor een bedrijfsnaam wordt doorgaans een logo gebruikt om de visuele identiteit van je bedrijf te versterken en de herkenbaarheid te vergroten. Het is zelfs mogelijk om een favicon in te stellen, een pictogram of icoontje zoals te zien is in het voorbeeld linksboven in de afbeelding. Een favicon draagt bij aan een betere gebruikerservaring en zorgt ervoor dat je huisstijl consistent wordt doorgevoerd. De favicon is zichtbaar in tabbladen bovenaan de adresbalk.
Wat lever je aan:
- De titel van je website (voor ons is dat MooiWebsite)
- Een ondertitel/slogan (voor ons is dat: een onderscheidende all-in website voor elke ondernemer)
- Je logo
- Een favicon (pictogram of icoontje). Vaak is dit je logo of een kenmerkend deel van je logo. Als je in het bezit bent van een bewerkbaar logo-bestand, dan kunnen wij eventueel ook een favicon bepalen.
Dit is onze favicon:
Huiskleur(en)
Voor je website kun je elke kleur gebruiken die je wilt. We raden echter aan om niet meer dan twee tot drie kleuren te gebruiken om te voorkomen dat je website te druk overkomt en bezoekers afleidt, waardoor ze de aandacht kunnen verliezen. Bij MooiWebsite maken we bijvoorbeeld gebruik van twee huiskleuren.
Als je al een huisstijl hebt, dan kun je daarvan de kleurcodes aanleveren in RGB (hex), bijvoorbeeld #f2f2f2. Als je nog geen concrete huisstijl hebt, kun je daarvan ook je voorkeuren doorgeven. Als je een huisstijl hebt laten maken, kun je de kleuren opvragen bij je grafisch vormgever. Als je nog op zoek bent naar kleuren, kunnen deze kleurenpaletten je wellicht helpen:
https://coolors.co/colors
http://paletton.com/
https://color.adobe.com/nl/create/color-wheel/
http://colormind.io/
Lettertype
Er zijn veel verschillende lettertypen beschikbaar die ook geschikt zijn voor gebruik op jouw website. Een goed gekozen lettertype draagt bij aan de leesbaarheid en minimaliseert afleiding. De meest gebruikte lettertypen vallen in de categorieën Serif en Sans Serif. Wij raden aan om gebruik te maken van Google Fonts, omdat deze snel worden ingeladen wat de snelheid van je website ten goede komt. Bovendien zijn deze lettertypen geoptimaliseerd voor leesbaarheid en worden ze ondersteund door de meeste browsers. Aangezien niet alle Google Fonts geschikt zijn, adviseren we om meerdere lettertypen aan te leveren. Je kunt uiteraard ook het lettertype gebruiken dat bij de door jou gekozen website template hoort.
Menu structuur
Bepaal welke menunamen je wilt gebruiken in de menubalk van je website, zoals Home, Over ons, Diensten, Contact, enzovoort. De naam die je kiest, omvat de kern van de inhoud van de pagina die vervolgens wordt weergegeven. Houd de menunamen kort en vermijd vaag taalgebruik. Belangrijke menunamen horen bovenaan in het hoofdmenu te staan, omdat deze meteen zichtbaar zijn. Minder belangrijke termen kunnen ondergebracht worden in het submenu dat uitklapt. Ook kunnen deze termen vermeld worden in de footer sectie onderaan de pagina’s. Ook wij kunnen suggesties doen voor menunamen als je er zelf niet goed uitkomt.
Inrichten van de pagina’s
Alle website templates hebben een bepaalde structuur, oftewel een opbouw van de pagina, die als leidraad wordt gebruikt bij het vormgeven en inrichten ervan met je eigen content (tekst en afbeeldingen). Het biedt een richtlijn waar je jouw informatie het beste kunt plaatsen en op welke manier. Op basis van de informatie die je aanlevert, richten wij de pagina(‘s) op eigen inzicht in en geven deze vorm. Hierbij houden wij de basisstructuur van de gekozen template aan, maar personaliseren het wel zoveel mogelijk richting jouw bedrijfsconcept.
Een effectieve webpagina bestaat uit verschillende elementen.
- Allereerst is er een duidelijke en aansprekende menustructuur nodig.
- Bovenaan de pagina is het vervolgens belangrijk om een subtitel te plaatsen die het doel van de inhoud van de pagina kort samenvat.
- Daarnaast is het nodig om alle benodigde teksten toe te voegen om het doel van de pagina verder toe te lichten.
Om de aandacht van de bezoekers te trekken, kunnen afbeeldingen worden gebruikt. Deze afbeeldingen dienen een hoge resolutie te hebben. Indien je zelf geen of onvoldoende afbeeldingen hebt, kunnen wij je daarmee helpen.
Wij zullen de knoppen (call-to-action) toevoegen aan bepaalde secties op je website, waarmee bezoekers naar andere pagina’s geleid kunnen worden waar meer informatie te vinden is of waar ze kunnen overgaan tot een actie. Deze plekken worden met zorg gekozen.
Contactformulier
In elke website template is standaard een contactpagina met een contactformulier opgenomen, waarmee bezoekers contact met je kunnen opnemen, vragen kunnen stellen of feedback kunnen geven. De invulvelden van het contactformulier zijn per template verschillend samengesteld en afgestemd op een bepaald doel. Het contactformulier wordt aangepast op het doel van je website.
Contactgegevens
Je contactgegevens worden op de contactpagina en indien gewenst ook in de footer (onderaan de pagina’s) vermeldt. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de volgende gegevens:
- Bedrijfsnaam
- Adresgegevens
- Telefoonnummer
- E-mailadres
- KvK nummer
- BTW nummer / ID
Social Media links
Heb je al Social Media kanalen waar je naartoe wil verwijzen doormiddel van een link? Dan kun je ook daarvan de linkjes doorgeven.